Drogi wodne Wisły i Odry

Najważniejszym zadaniem w zakresie gospodarki wodnej w bieżącym pięcioleciu jest przebudowa i modernizacja dróg wodnych Wisły i Odry. Wynika to z potrzeby rozwoju żeglugi śródlądowej, która już w końcu bieżącej 5-latki ma przewieźć 40 min ton towarów. Niemal potrojenie wielkości przewozów będzie w dużym stopniu rezultatem poważnych inwestycji hydrotechnicznych na Odrze i Wiśle. Nakłady na budowę m.in. śluz, jazów, stopni wodnych, modernizację i rozbudowę portów w bieżącej pięciolatce wyniosą ponad 10 miliardów złotych. Do końca 1977 roku rozbudowana zostanie i zmodernizowana droga wodna górnej Wisły przez wybudowanie stopni wodnych: Dwory, Smolice i Kościuszko. W Oświęcimiu w tym roku ukończona zostanie budowa portu rzecznego, zaś do roku 1980 zmodernizowane będą i rozbudowane stopnie wodne, które umożliwią wykorzystanie na Wiśle barek transportowych o dużym tonażu. Kontynuowana będzie przebudowa i modernizacja drogi wodnej Odry. Do eksploatacji wejdą przebudowane jazy w Januszkowicach i Zwanowicach. Rozpocznie się budowę kolejnych jazów i śluz na górnej i środkowej Odrze. Drugim kierunkiem budownictwa hydrotechnicznego będzie budowa zbiorników wodnych. Posiadamy obecnie około 130 zbiorników dużej i średniej wielkości o łącznej pojemności 2,7 mld m3. Jednak, kiedy uwzględnić, że roczny odpływ wody rzekami w całym kraju wynosi ok. 55 mld m3. Deszczownie najczęściej spotykamy na polach PGR. Na zdjęciu, montaż deszczowni na plantacji szparagów należącej do Kombinatu Ogrodniczego Poznań—Naramowice.